Mujahid nafi PH kalah di Sg Bakap sebab isu subsidi diesel

 


Timbalan Presiden Amanah, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa menafikan kekalahan PH pada PRK DUN Sungai Bakap adalah disebabkan oleh isu penyasaran subsidi diesel yang dilaksanakan oleh Kerajaan Madani.

Sebaliknya, menurut beliau, kerajaan perlu terus mempertahankan isu struktural yang sangat kritikal untuk negara kekal berdaya maju.

"Sementara kelemahan perlu diperbaiki, jangan berundur pertahankan Islah negara, saya yakin dasar Perdana Menteri di atas landasan yang betul," katanya melalui X hari ini.



Kelmarin, Ahli Parlimen Pasir Gudang dari PKR, Hassan Abdul Karim mendakwa calon PH, Dr Joohari Ariffin  menerima kesan daripada dasar-dasar Kerajaan Perpaduan mengenai cukai dan subsidi apabila tewas dalam PRK DUN Sungai Bakap.

Kata Hassan, isu penyelarasan diesel yang dilaksanakan kerajaan baru-baru ini menjadi punca utama kekalahan Cikgu Joohari.

Calon PN, Abidin Ismail memenangi PRK DUN Sungai Bakap kelmarin  dengan beroleh 14,489 undi, mengatasi Cikgu Joohari yang meraih 10,222 undi.

Abang Abidin mengatasi Joohari dengan majoriti 4,267 undi bagi mengekalkan penguasaan PN di kerusi tersebut.

PRK DUN Sungai Bakap diadakan susulan kematian penyandangnya, Allahyarham Nor Zamri Latiff pada 24 Mei lalu akibat keradangan dalam perut.

Pada PRN Negeri Pulau Pinang tahun lalu, Nor Zamri mengalahkan calon PH,  menewaskan calon PH, Nurhidayah Che Rose dengan majoriti 1,563 undi.

Allahyarham Abang Zam beroleh 15,433 undi, meninggalkan Nurhidayah yang menerima 13,870 undi.




Catat Ulasan

0 Ulasan