Aktivis Palestin disekat masuk Brazil


Kenyataan akhbar mengenai tindakan polis Brazil melarang saya memasuki negara itu

Saya dan keluarga baru sahaja tiba di rumah di Kuala Lumpur selepas gagal melawat abang saya di Brazil kerana dihalang oleh campur tangan Zionis, disebabkan oleh aktiviti akademik saya yang menyokong perjuangan Palestin.

Kesulitan yang dialami ini berpunca daripada keputusan berat sebelah oleh polis Brazil yang menghalang kemasukan saya ke negara itu atas atas arahan sebuah negara asing imperialis yang secara aktif menaja pembunuhan beramai-ramai oleh rejim Israel di Gaza. Sebaik sahaja tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Guarulhos di Sao Paulo pada petang Jumaat (21 Jun 2024), beberapa pegawai polis menghampiri saya di pintu masuk lapangan terbang dan membawa saya bersama keluarga untuk disoal siasat. Soalan berkisar tentang pandangan politik saya dan aktiviti akademik saya yang menyokong perjuangan Palestin. Saya ditanya mengenai ucapan saya di persidangan akademik antarabangsa mengenai Palestin, penyertaan saya dalam forum antarabangsa yang dianjurkan oleh badan pemikir antarabangsa, dan pandangan saya mengenai perang yang sedang berlangsung di Gaza. Saya dengan jelas menyatakan bahawa sebagai seorang akademik, dan sebagai seorang rakyat Palestin, saya percaya Israel adalah rejim aparteid yang melakukan pembunuhan beramai-ramai di Gaza dan harus dibawa ke muka pengadilan, dan ini selaras dengan undang-undang antarabangsa dan pendirian kerajaan Brazil sendiri.

Selepas sesi soal siasat, di mana tiada peguam mahupun penterjemah disediakan, pegawai keselamatan di lapangan terbang memaklumkan saya tentang keputusan polis Brazil untuk menghalang saya dan keluarga daripada memasuki negara itu dan segera mengusir kami ke negara lain. Saya menolak perintah pengusiran tersebut dan meminta penjelasan tentang sebab larangan itu, terutamanya kerana saya mempunyai visa kemasukan berganda yang sah, dan saya telah melawat negara itu sebelum ini tanpa sebarang masalah. Selain itu, saya tidak pernah melanggar sebarang undang-undang Brazil, dan saya tahu bahawa kerajaan Brazil tidak menganggap perjuangan rakyat Palestin sebagai keganasan. Pada masa itu, sudah jelas bahawa arahan tersebut datang dari luar negara, dari kuasa imperialis asing yang mempunyai sejarah yang gelap lagi panjang dalam mencampuri urusan negara lain.

Dalam tempoh 48 jam seterusnya, dengan bantuan aktivis Palestin yang dihormati, terutamanya ketua Institut Palestin Brazil, Dr. Ahmed Shehada, saya berjuang dalam pertempuran undang-undang menentang keputusan polis yang tidak adil itu. Sementara itu, beberapa ahli parlimen dan aktivis Brazil berjuang dalam pertempuran politik dan media yang sukar untuk menentang lobi Zionis yang berpengaruh di Brazil. Perang naratif ini masih berterusan.

Tempoh 48 jam itu termasuk penahanan kami secara paksa di dalam hotel di lapangan terbang, dan pengeluaran perintah mahkamah yang disediakan dengan tergesa-gesa yang mengesahkan larangan polis dan pengusiran segera ke luar negara. Polis telah mengemukakan satu set tuduhan palsu berhubung menyokong keganasan, disebabkan oleh aktiviti akademik saya yang menyokong perjuangan Palestin dan pendirian jelas saya yang menyokong hak Palestin dan mengecam penjajahan Zionis yang ganas di Palestin.

Malangnya, peguam saya tidak diberikan masa yang cukup untuk menafikan tuduhan dan dakwaan tidak berasas ini, yang secara jelas melanggar Perlembagaan Brazil itu sendiri, yang menetapkan bahawa Brazil menghormati undang-undang antarabangsa, dan undang-undang Brazil yang tidak menganggap penentangan rakyat Palestin sebagai keganasan.

Bagi saya dan aktivis Brazil yang menyokong hak Palestin, perjuangan ini belum berakhir, dan kami akan meneruskan usaha undang-undang untuk membatalkan keputusan yang tidak adil ini dan menuntut permohonan maaf dan pampasan. Saya benar-benar yakin bahawa keadilan akan menang pada akhirnya.

Muslim Abuumar,
Selasa, 25 Jun 2024
Kuala Lumpur.




Catat Ulasan

0 Ulasan