Sejarah ringkas UMNO: Dahulu, kini dan selama-lamanya

Gambar hiasan: UMNO Online

Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu, atau UMNO, adalah salah satu parti politik paling berpengaruh di Malaysia.

Ditubuhkan pada 11 Mei 1946, UMNO telah memainkan peranan penting dalam perjuangan kemerdekaan negara dan pembangunan Malaysia sejak merdeka.

Penubuhan dan awal perjuangan (1946-1957)

UMNO ditubuhkan oleh Dato' Onn Jaafar sebagai respons terhadap usaha British untuk memperkenalkan Malayan Union, yang dianggap mengancam kedudukan orang Melayu dan institusi raja-raja Melayu.

Dengan sokongan kuat daripada orang Melayu, UMNO berjaya melancarkan protes dan menolak Malayan Union, yang akhirnya digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948.

Pada tahun 1951, Dato' Onn Jaafar meninggalkan UMNO kerana tidak bersetuju dengan dasar parti yang eksklusif untuk orang Melayu.

Beliau digantikan oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, yang kemudian mengetuai perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu.

Pada tahun 1955, UMNO bergabung dengan MCA dan MIC untuk membentuk Perikatan, yang memenangi pilihan raya persekutuan pertama.

Ini membuka jalan kepada kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.

Era pasca kemerdekaan dan pembentukan Malaysia (1957-1969)

Selepas kemerdekaan, Tunku Abdul Rahman menjadi Perdana Menteri pertama Persekutuan Tanah Melayu.

Pada tahun 1963, Tunku Abdul Rahman berjaya membawa Sabah, Sarawak, dan Singapura menyertai Persekutuan Tanah Melayu untuk membentuk Malaysia.

Namun, Singapura keluar dari Malaysia pada tahun 1965.

Kestabilan politik mula tergugat pada akhir 1960-an, yang memuncak dengan rusuhan kaum pada 13 Mei 1969.

Peristiwa ini membawa kepada pengisytiharan darurat dan pembentukan Majlis Gerakan Negara (MAGERAN).

Pembangunan ekonomi dan Dasar Ekonomi Baru (1970-1981)

Selepas rusuhan 13 Mei, Tun Abdul Razak Hussein mengambil alih kepimpinan dan memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) pada tahun 1971.

DEB bertujuan untuk mengurangkan kemiskinan dan menyusun semula masyarakat Malaysia untuk mengurangkan jurang ekonomi antara kaum.

Tun Abdul Razak meninggal dunia pada tahun 1976 dan digantikan oleh Tun Hussein Onn.



Era Mahathir dan transformasi (1981-2003)

Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri pada tahun 1981, membawa perubahan besar dalam ekonomi dan infrastruktur negara.

Di bawah kepimpinannya, Malaysia mengalami pertumbuhan ekonomi pesat dan pembangunan infrastruktur besar-besaran seperti Menara Berkembar Petronas dan Litar Antarabangsa Sepang.

Namun, era Mahathir juga diselubungi kontroversi politik, termasuk pemecatan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang membawa kepada krisis politik besar pada tahun 1998.

Kepimpinan Abdullah Badawi dan Najib Razak (2003-2018)

Tun Abdullah Ahmad Badawi mengambil alih selepas Dr. Mahathir bersara pada 2003.

Beliau memfokuskan pada pembaharuan pentadbiran dan keterbukaan politik, tetapi menghadapi kritikan terhadap kelembapan ekonomi dan peningkatan kos sara hidup.

Abdullah meletak jawatan pada 2009 dan digantikan oleh Datuk Seri Najib Razak.

Najib memperkenalkan program transformasi ekonomi dan sosial, namun pentadbirannya digoncang oleh skandal kewangan besar, termasuk 1MDB.

Ini mengakibatkan kejatuhan UMNO dalam pilihan raya umum 2018, di mana Barisan Nasional, yang dipimpin oleh UMNO, kehilangan kuasa untuk pertama kalinya kepada Pakatan Harapan.

Kebangkitan semula dan dinamik politik terkini (2018-2024)

Selepas kekalahan pada Pilihan Raya Umum Ke-14, UMNO berusaha untuk meraih kembali sokongan rakyat.

Pada tahun 2020, melalui kerjasama politik dengan parti-parti lain, UMNO kembali berkuasa dalam kerajaan Perikatan Nasional yang dipimpin oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin, dan kemudian di bawah kerajaan Keluarga Malaysia pimpinan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri.

Pada 2022, UMNO menghadapi cabaran besar dalam pilihan raya umum, namun berjaya mengekalkan pengaruh politiknya.

Hingga tahun 2024, UMNO terus berusaha untuk menstabilkan kedudukannya dalam lanskap politik Malaysia yang dinamik, menghadapi cabaran dari parti-parti baru dan perubahan dalam sentimen pengundi.

Sejak penubuhannya pada tahun 1946, UMNO telah melalui pelbagai fasa – dari memimpin perjuangan kemerdekaan, mengendalikan pembangunan negara, hingga menghadapi cabaran politik yang signifikan.

Sejarah panjang UMNO mencerminkan perjalanan Malaysia sebagai sebuah negara yang berdaulat dan berkembang.

Dengan perubahan lanskap politik yang terus berlaku, masa depan UMNO akan ditentukan oleh keupayaannya untuk menyesuaikan diri dan terus relevan dalam memenuhi aspirasi rakyat Malaysia.

Catat Ulasan

0 Ulasan