Johari ialah seorang 'posmen' - Dominic

 


Presiden Gerakan, Datuk Dr. Dominic Lau Hoe Chai bersetuju bahawa Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Johari Abdul ialah seorang 'posmen'.

Menurut beliau, cara beliau mengendalikan isu enam bekas Ahli Parlimen Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) hanyalah sebagai 'stamp pad' untuk Kerajaan Perpaduan.

Dominic berkata, walaupun Parti Keadilan Rakyat (PKR) mempunyai seorang Yang Dipertua Dewan Rakyat yang berat sebelah dan tidak neutral, mujur Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim, yang juga dari PKR, tampil bersuara dengan adil. 

Hassan dalam temu bual dengan Free Malaysia Today mengkritik bahawa keputusan Yang Dipertua Dewan Rakyat telah menentang aspirasi rakyat Malaysia melalui pindaan Perlembagaan Persekutuan untuk menghalang lompat parti.

Beliau menggambarkan Hassan sebagai 'suara hati' dalam PKR pada masa ini. 

Dalam mengulas isu ini, beliau menyatakan satu hujah yang sangat penting; saya melihat Yang Dipertua Dewan Rakyat membuat keputusan ini berdasarkan kepentingan politik parti, tanpa menghormati keadilan dan kedaulatan tertinggi Perlembagaan Persekutuan.

"Saya secara peribadi sangat menghargai dan menghormati Hassan, beliau adalah pemimpin akar umbi PKR yang berani bersuara untuk keadilan, mendekati pengundi, dan memahami situasi rakyat. 

"Inilah pemimpin yang datang dari rakyat dan sentiasa bersama rakyat. Beliau tidak seperti beberapa pemimpin atasan PKR yang sombong dan tidak mendengar suara rakyat, malah menghina rakyat sebagai bodoh dan tidak bijak," kata Dominic dalam kenyataan media hari ini.

Beliau turut mengkritik Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana membenarkan penerimaan enam 'katak politik', sebaliknya menuduh Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Muhyiddin Yassin, membaca peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai undang-undang anti-lompat parti secara selektif. 

Beliau bertanya kepada Anwar sama ada Hassan juga menafsirkan undang-undang anti-lompat parti secara selektif.

"Ini adalah usaha untuk menutup kelemahan dan berdalih," jelasnya. 




Catat Ulasan

0 Ulasan