Guna caruman KWSP majikan bayar hutang PTPTN - MCA

 


MCA mencadangkan agar sebahagian daripada caruman KWSP sumbangan majikan disalurkan untuk membayar balik pinjaman PTPTN pekerja terbabit.

Langkah itu merupakan salah satu daripada' lima kaedah yang disarankan Timbalan Presiden MCA, Datuk Dr Mah Hang Soon bagi membantu PTPTN mengutip hutang PTPTN yang kini mencapai angka RM6 bilion.

Menurut beliau, kerajaan boleh menetapkan mandat agar majikan melakukan potongan gaji secara automatik untuk pembayaran balik pinjaman PTPTN. 

“Sebagai pilihan lain, majikan boleh mengalihkan sebahagian caruman KWSP mereka kepada ansuran PTPTN, bukannya ke akaun KWSP pekerja. 

"Langkah ini akan memastikan pembayaran hutang dilakukan secara berkala, sekali gus mengurangkan beban peminjam dan PTPTN,” katanya dalam kenyataan media, semalam.

Hang Soon yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perundingan Pendidikan MCA menggesa agar pihak berkuasa seperti PTPTN, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Jabatan Insolvensi dan Jabatan Imigresen lebih berhati-hati dalam menyenaraihitamkan peminjam, dengan menghalang mereka daripada keluar negara sehingga hutang dilunaskan.

Beliau berkata,pPeminjam PTPTN juga perlu dihalang daripada memohon sebarang pinjaman baharu termasuk kemudahan kredit seperti kad kredit dan pembelian harta, saham atau kenderaan.

“Ini akan menggalakkan peminjam untuk berbincang dengan PTPTN mengenai pilihan pembayaran yang ada,” jelasnya.

Hang Soon menambah, pengaturan pembayaran secara ansuran perlu difikirkan jika bayaran penuh bersama faedah menjadi terlalu membebankan. 

“Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk memastikan generasi akan datang dapat mengakses pendidikan dan dilengkapi dengan kemahiran pengurusan kewangan yang baik,” katanya lagi.

Beliau memberitahu, peminjam perlu diingatkan agar tidak berasa selesa dengan ketiadaan pembayaran, sama seperti yang dialami Korea Selatan pada tahun 1997 yang memerlukan bantuan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

Tambah Hang Soon, dengan RM6 bilion itu setara dengan nilai 20,000 RUMAWIP atau Residensi Wilayah, adalah penting bagi peminjam untuk membayar hutang mereka, terutamanya dalam konteks ramai graduan muda yang mengidamkan pemilikan rumah mampu milik.

JIWA MERDEKA




Catat Ulasan

0 Ulasan