Sokong kesan gaji premium lulusan TVET dengan jaminan kualiti latihan

 

Gambar hiasan: Tima Miroshnichenko / Pexels


Pertubuhan Kebangsaan Pekerja Berkemahiran (BELIA MAHIR) menyambut baik pengumuman Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berhubung penetapan gaji premium kepada lepasan bidang itu pada kadar antara RM2,500 hingga RM4,000 selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional Negara (MTVET) dan Perasmian Sesi Libat Urus 66 Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) serta Syarikat Swasta bersama 12 kementerian TVET semalam. 

Pelaksanaan gaji premium untuk graduan TVET mempunyai beberapa implikasi positif. 

Pertama, ia menangani isu kekurangan kemahiran yang berlaku dalam pelbagai industri dengan memotivasikan lebih ramai individu untuk mendaftar dalam program TVET dan membangunkan kecekapan yang diperlukan oleh majikan. 

Di samping itu, gaji premium menyumbang kepada peningkatan keseluruhan kualiti pendidikan TVET, kerana ia berfungsi sebagai ganjaran ketara untuk pelajar dan institusi yang mengutamakan kecemerlangan dalam latihan. 

Tambahan pula, gaji premium untuk graduan TVET meningkatkan persepsi pekerjaan teknikal dan vokasional, menonjolkan nilai dan kepentingan pekerja mahir dalam pasaran kerja yang kompetitif masa kini. Dengan mengiktiraf dan memberi ganjaran kepakaran yang diperoleh melalui program TVET, majikan bukan sahaja menarik 

bakat terbaik tetapi juga menggalakkan budaya pembelajaran sepanjang hayat dan pembangunan kemahiran. 

Namun pada masa yang sama, jaminan kualiti di Institusi Latihan TVET Awam/Swasta perlu memainkan peranan penting dalam memastikan graduan dilengkapi dengan kemahiran yang diperlukan untuk mendapatkan pekerjaan bergaji tinggi dalam pasaran kompetitif hari ini.  

Majikan sentiasa mencari calon yang terlatih yang boleh menyumbang secara berkesan kepada organisasi mereka. Graduan TVET boleh mendapat gaji premium kerana mereka memiliki kemahiran praktikal dan pengetahuan yang dituntut oleh industri. 

Langkah-langkah jaminan kualiti dalam institusi TVET termasuk pembangunan kurikulum yang sejajar dengan keperluan industri, ahli fakulti yang berpengalaman, kemudahan latihan terkini dan perkongsian industri untuk peluang latihan secara langsung. 

Langkah-langkah ini membantu memastikan graduan TVET bersedia untuk bekerja dan memenuhi piawaian industri, yang membawa kepada potensi pendapatan yang lebih tinggi.  

Dengan melabur dalam jaminan kualiti graduan TVET, kedua-dua pelajar dan majikan mendapat manfaat daripada situasi menang-menang di mana graduan diberi ganjaran dengan gaji premium dan industri memperoleh profesional mahir untuk memacu pertumbuhan dan inovasi. 


MOHAMMAD RIZAN HASSAN 

Setiausaha Agung 

Pertubuhan Kebangsaan Pekerja Berkemahiran (BELIA MAHIR) 


Jiwa Merdeka


Catat Ulasan

0 Ulasan