SIARAN
MEDIA
KEMENTERIAN
KEWANGAN MALAYSIA
BANTUAN
PRIHATIN NASIONAL (BPN)
Merujuk kepada Pakej Rangsangan Ekonomi
Prihatin Rakyat (PRIHATIN) bernilai RM250 bilion yang telah diumumkan oleh YAB
Perdana Menteri pada 27 Mac 2020, Kementerian Kewangan ingin menjelaskan
mengenai pelaksanaan dan cara mengakses Bantuan Prihatin Nasional (BPN) yang
telah diperuntukkan sebanyak RM10 bilion bagi golongan rakyat yang layak.
Pembayaran BPN akan
dibuat dalam dua fasa iaitu pada akhir bulan April dan Mei 2020, mengikut kelayakan
berikut:
Bagi mereka yang belum
berdaftar, permohonan baharu boleh dibuat mulai 1 April 2020 menerusi
laman web rasmi LHDNM: www.hasil.gov.my.
Kementerian
Kewangan
No telefon / e-mel:
03-8882 9089
03-8882 9087
03-8882 9191
03-8882 4565
03-8882 4566
Pukul 9 pagi – 5 petang, Ahad
– Jumaat (Mulai 29 Mac 2020)
atau
Telegram: PRE PRIHATIN
Facebook: Kementerian Kewangan Malaysia
24 jam
LHDNM
No telefon
1-800 882 747
03-8911 1000
Pukul 9 pagi – 5 petang, Ahad
– Jumaat (Mulai 30 Mac 2020)
Kementerian mengingatkan orang
awam juga agar berhati-hati dengan scammers yang semakin berani
mengambil peluang menipu orang awam yang memerlukan bantuan Pakej PRIHATIN ini.
Penerima disarankan merujuk kepada sumber-sumber rasmi dan jangan memberikan
maklumat kepada mana-mana pihak ketiga.
Kementerian ingin berterima
kasih kepada rakyat Malaysia kerana telah berkongsi pandangan, teguran dan
cadangan mengenai Pakej PRIHATIN menggunakan pelbagai saluran.
Kementerian
melalui Unit Pelaksanaan dan Koordinasi Stimulus Ekonomi Antara Agensi Nasional
(LAKSANA), bersedia memastikan bantuan Pakej PRIHATIN disampaikan dengan efisien
dan cepat.
Kementerian Kewangan Malaysia
Putrajaya
29 Mac 2020
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOALAN
LAZIM (FAQ) MENGENAI BANTUAN PRIHATIN NASIONAL 2020
BAGI
GOLONGAN B40 & M40
PAKEJ RANGSANGAN EKONOMI
PRIHATIN RAKYAT
1. Apakah
Bantuan Prihatin Nasional?
Bantuan Prihatin Nasional
adalah salah satu bantuan yang disediakan oleh Kerajaan dalam Pakej Rangsangan
Ekonomi Prihatin Rakyat yang akan diberikan secara one-off kepada
golongan B40 dan M40.
Pemberian Bantuan Prihatin
Nasional bagi golongan B40 adalah berdasarkan pangkalan data Bantuan Sara
Hidup.
Manakala Bantuan Prihatin
Nasional bagi golongan M40 adalah berdasarkan data percukaian Lembaga Hasil
Dalam Negeri Malaysia (LHDNM).
2. Siapakah
yang layak menerima Bantuan Prihatin Nasional B40 & M40?
Kategori yang layak menerima
Bantuan Prihatin Nasional B40 adalah seperti berikut:
1) Isi Rumah
a) Kahwin; atau
b) Ibu atau Bapa Tunggal /
Balu / Janda / Duda yang ada melaporkan maklumat Anak pada permohonan BSH 2020;
dan
c) Pendapatan Isi Rumah
adalah RM4,000 dan ke bawah
2) Bujang
a) Bujang atau Ibu atau Bapa
Tunggal / Balu / Janda / Duda yang tidak melaporkan maklumat Anak pada
permohonan BSH 2020; dan
b) Had umur adalah 21 tahun
dan ke atas termasuk kategori warga emas (60 tahun dan ke atas); dan
c) Pendapatan Bujang adalah
RM2,000 dan ke bawah.
Kategori yang layak menerima
Bantuan Prihatin Nasional M40 pembayar cukai yang berdaftar dengan LHDNM
yang berstatus adalah seperti berikut:
1) Isi Rumah
a) Kahwin; atau
b) Ibu atau Bapa Tunggal /
Balu / Janda / Duda berdasarkan data percukaian; dan
c) Pendapatan agregat
bulanan adalah RM4,001 hingga RM8,000 berdasarkan Borang Nyata Cukai Pendapatan
(BNCP) terkini.
2) Bujang
a) Individu yang berstatus bujang dalam data percukaian; dan
b) Had umur adalah 21 tahun dan ke atas; dan
c) Pendapatan bulanan adalah RM2,001 hingga
RM4,000 berdasarkan Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP).
3) Pembayar cukai yang merupakan warganegara
Malaysia yang menetap di Malaysia.
3. Berapakah bayaran Bantuan
Prihatin Nasional yang akan diterima bagi golongan B40 & M40?
Tarikh pembayaran Bantuan
Prihatin Nasional B40 & M40 akan dibuat pada bulan April dan Mei 2020.
5. Bagaimanakah kaedah
bayaran Bantuan Prihatin Nasional B40 & M40 ini dilaksanakan?
Kaedah bayaran Bantuan
Prihatin Nasional B40 adalah seperti
berikut:
Pembayaran sekiranya:
1)
Ada maklumat akaun – bayaran adalah secara kredit ke akaun; atau
2)
Jika status bayaran adalah gagal kredit – bayaran adalah secara tunai di Bank
Simpanan Nasional
3) Tiada akaun – bayaran adalah
secara tunai di Bank Simpanan Nasional (BSN)
Kaedah bayaran Bantuan Prihatin Nasional M40 adalah
seperti berikut:
1) Bayaran akan dibuat melalui akaun bank yang dinyatakan di
dalam BNCP terkini yang telah dikemukakan.
2) Bayaran akan dikreditkan ke akaun bank ketua isi rumah.
3) Jika taksiran bersama telah dipilih semasa mengemukakan
BNCP, bayaran akan dikreditkan ke akaun bank atas nama pembayar cukai yang
ditaksir.
6. Bagaimana jika akaun bank yang didaftarkan adalah tidak
aktif atau tutup?
Bagi Bantuan Prihatin Nasional B40:
Sekiranya status pengkreditan adalah Gagal Kredit, pembayaran
akan dibuat secara tunai melalui Bank Simpanan Nasional.
Bagi Bantuan Prihatin Nasional M40:
Pemohon boleh mengemaskini maklumat akaun bank melalui
aplikasi e-Kemaskini (https://ez.hasil.gov.my/ci/ > e-Kemaskini >
Profil Diri) untuk memastikan maklumat akaun bank adalah terkini dan aktif.
Pastikan akaun bank adalah atas nama penerima.
7. Bila dan bagaimana semakan status penerimaan Bantuan
Prihatin Nasional B40 & M40 boleh dibuat?
Penerima yang layak menerima Bantuan Prihatin Nasional B40
& M40 boleh membuat semakan status mulai 1 April 2020. Pangkalan data BPN
adalah berdasarkan:
1) Untuk B40, senarai penerima BSH yang diluluskan, dan
2) Untuk M40, senarai pembayar cukai pendapatan yang memenuhi
kriteria pendapatan BPN yang ditetapkan
Semakan status boleh dibuat di Portal Rasmi berikut:
1) Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia,
http://www.hasil.gov.my
2) Bantuan Sara Hidup (BSH), https://bsh.hasil.gov.my
3) Kementerian Kewangan Malaysia, https://www.treasury.gov.my
8. Adakah permohonan baru boleh dibuat sekiranya tidak
tersenarai sebagai penerima Bantuan Prihatin Nasional B40 & M40?
Ya. Jika memenuhi kriteria tetapi tidak tersenarai, permohonan
baharu Bantuan Prihatin Nasional untuk B40 dan M40 boleh dibuat mulai 1 April
2020 secara dalam talian di Portal Rasmi berikut sahaja:
1) Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia,
http://www.hasil.gov.my
2) Bantuan Sara Hidup (BSH), https://bsh.hasil.gov.my
3) Kementerian Kewangan Malaysia, https://www.treasury.gov.my
9. Apakah dokumen yang diperlukan semasa membuat permohonan
rayuan Bantuan Prihatin Nasional?
Selain daripada mengisi borang atas talian, pemohon boleh
mengemukakan bukti pendapatan.
Kesemua permohonan akan disemak berdasarkan data agensi yang
telah ditetapkan.
10. Bilakah bayaran bagi mereka yang membuat permohonan
Bantuan Prihatin Nasional akan dilakukan?
Sekiranya permohonan baharu Bantuan Prihatin Nasional
diluluskan, bayaran akan dibuat pada bulan Mei 2020 secara sekali gus.
11. Jika pemohon Bujang berstatus Pelajar Sepenuh Masa,
adakah layak menerima Bantuan Prihatin Nasional B40 & M40?
Tidak. Pemohon Bujang yang berstatus pelajar sepenuh masa
adalah tidak layak menerima Bantuan Prihatin Nasional B40 & M40.
12. Adakah penerima Bantuan Prihatin Nasional B40 & M40
yang berada di pedalaman negeri Sabah dan Sarawak akan menerima bayaran pada
April 2020?
Tidak. Pembayaran Bantuan Prihatin Nasional B40 bagi penerima
Pedalaman di Negeri Sabah dan Sarawak akan dibuat secara sekaligus bersekali
dengan bayaran Bantuan Sara Hidup 2020.
13. Bagaimanakah kaedah pembayaran Bantuan Prihatin
Nasional bagi penerima pedalaman di Negeri Sabah dan Sarawak dilaksanakan?
Kaedah pembayaran akan
dilaksanakan melalui pembukaan kaunter di kawasan pedalaman Negeri Sabah dan
Sarawak yang akan diselaraskan oleh Perbendaharaan Malaysia Sabah dan Sarawak
melalui Kementerian Kewangan Malaysia. Lokasi dan tarikh akan dimaklumkan
kemudian.
Sumber: LHDNM
0 Ulasan