Pendaftaran PADU lembap, kebocoran data hantui Rafizi



Dengan hanya 1.367 juta pendaftaran setakat 21 Januari, penerimaan terhadap PADU masih di tahap rendah di bawah 10% populasi Malaysia. Sebagai respon, Jabatan Perangkaan memberi amaran bahawa kegagalan mendaftar boleh menyebabkan kehilangan subsidi daripada kerajaan, termasuk bantuan minyak petrol. Justeru Menteri Ekonomi Rafizi Ramli diminta menjelaskan keadaan sebenar.

Pemuda MCA mengiktiraf usaha kerajaan bagi meningkatkan kecekapan subsidi bersasar melalui pendigitalan, namun, kami mempunyai keraguan besar tentang langkah keselamatan data dan pelan pelaksanaan keseluruhan semasa.

Kami mengecam sekeras-kerasnya kenyataan Jabatan Perangkaan baru-baru ini berhubung kemungkinan akibat ditanggung individu yang tidak mendaftar dalam sistem PADU. Walaupun PADU dikatakan bertujuan untuk meningkatkan ketepatan data bagi dasar dan peruntukan sumber, sebutan "subsidi" jabatan itu telah menimbulkan kebimbangan orang ramai tentang kemungkinan penalti atau kehilangan faedah. Selain itu, kekurangan komunikasi yang jelas dan ketelusan berhubung proses pelaksanaan telah mencetuskan keraguan orang ramai tentang motif asas, termasuk pengawasan pengundi dan manipulasi pilihan raya, terutamanya memandangkan penglibatan Rafizi pada masa lalu dalam membocorkan dokumen sulit.

HEBAT!!!!

Selain itu, kadar pendaftaran yang rendah berpunca daripada kebimbangan terhadap perlindungan privasi peribadi, ketidakpercayaan terhadap pengendalian data sensitif kerajaan, dan ketidakbiasaan dengan alat digital, terutamanya sikap kerajaan sebelum ini yang mengabaikan kebocoran data peribadi daripada Jabatan Pendaftaran Negara, PERKESO, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan sebagainya. Menghubungkan dana bantuan secara terus kepada pendaftaran PADU memburukkan lagi cabaran ini, berpotensi mengecualikan mereka yang kekurangan akses digital atau yang mempunyai kebimbangan privasi yang sah.

Memandangkan kadar pendaftaran yang rendah dan kebimbangan orang ramai, kami menggesa Menteri Ekonomi supaya mempertimbang menggantung sementara pelaksanaan PADU, bagi memberi masa untuk menangani cabaran perlindungan data secara menyeluruh melalui langkah-langkah seperti dasar data yang telus dan pengawasan awam, serta menganjurkan sesi maklumat dan menyediakan sumber yang boleh diakses tentang amalan keselamatan data PADU yang akan meningkatkan kepercayaan orang ramai dengan ketara serta menggalakkan penyertaan yang lebih luas.

Pemuda MCA percaya bahawa infrastruktur data sedia ada boleh dimanfaatkan untuk meningkatkan kecekapan PADU dan mengurangkan kos. Menambah kolum pengesahan ringkas pada laman web aplikasi Sumbangan Tunai Rahmah (STR) Lembaga Hasil Dalam Negeri, misalnya, boleh menghapuskan keperluan untuk pangkalan data berasingan, meminimumkan potensi risiko kebocoran data dan menjimatkan sumber pembayar cukai. Untuk meningkatkan lagi kepercayaan orang ramai dan menangani kebimbangan privasi data, kami mencadangkan kerajaan untuk mengutamakan penyelidikan dan pindaan terhadap undang-undang privasi data sedia ada, bagi melindungi rakyat daripada kebocoran data oleh badan-badan kerajaan mahupun swasta.

Heng Zhi Li
Pengerusi Biro Perkhidmatan dan Pengaduan Awam Pemuda MCA
24 Januari 2024

Catat Ulasan

0 Ulasan