Awas ubat diabetes palsu - WHO

Gambar hiasan: Photo Mix Company / Pexels

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengeluarkan amaran produk perubatan mengenai semaglutida palsu, iaitu jenis ubat yang digunakan untuk rawatan diabetes kategori 2 dan obesiti di beberapa negara.

Amaran ini melibatkan tiga pengeluaran ubat semaglutida palsu (jenama Ozempic), yang  dikesan di Brazil pada Oktober 2023, United Kingdom dan Ireland Utara pada Oktober 2023, dan Amerika Syarikat pada Disember 2023.

Sistem Pengawasan dan Pemantauan Global WHO (GSMS) telah memerhatikan peningkatan laporan mengenai produk semaglutida palsu di semua kawasan geografi sejak 2022.

Ini adalah notis rasmi pertama yang dikeluarkan oleh WHO selepas pengesahan beberapa laporan.

"WHO menasihatkan profesional kesihatan, pihak berkuasa pengawalseliaan dan orang awam agar sedar akan pengedaran ubat palsu ini," kata Dr. Yukiko Nakatani, Penolong Ketua Pengarah WHO untuk Akses kepada Ubat dan Produk Kesihatan.

"Kami menyeru semua pihak berkepentingan untuk menghentikan penggunaan ubat yang mencurigakan dan melaporkannya kepada pihak berkuasa yang berkenaan."

Semaglutida, termasuk produk jenama tertentu yang telah dipalsukan, biasanya diberikan kepada pesakit diabetes kategori 2 untuk menurunkan paras gula dalam darah.

Semaglutida juga mengurangkan risiko masalah kardiovaskular.




Kebanyakan produk semaglutida disuntik seminggu sekali, tetapi ia juga boleh didapati dalam bentuk tablet yang ditelan setiap hari.

Ubat-ubatan ini terbukti mengawal selera makan selain menurunkan paras gula dalam darah, dan oleh itu semakin kerap diberikan untuk menurunkan berat badan di beberapa negara.

WHO telah memerhatikan peningkatan permintaan untuk ubat-ubatan ini serta laporan mengenai pemalsuan.

Produk palsu ini boleh memberi kesan berbahaya kepada kesihatan; jika produk tersebut tidak mengandungi komponen mentah yang diperlukan, ubat palsu boleh menyebabkan komplikasi kesihatan akibat paras glukosa darah atau berat badan yang tidak terkawal.

Dalam kes lain, bahan aktif yang tidak diisytiharkan mungkin terdapat dalam alat suntikan, contohnya insulin, yang boleh menyebabkan pelbagai risiko atau komplikasi kesihatan yang tidak dapat diramalkan.

Semaglutida bukan sebahagian daripada rawatan yang disyorkan WHO untuk pengurusan diabetes kerana kosnya yang tinggi pada masa ini.

Halangan kos ini menjadikan produk ini tidak sesuai untuk pendekatan kesihatan awam, yang bertujuan untuk memastikan akses terluas mungkin kepada ubat-ubatan pada peringkat populasi dan mencapai keseimbangan antara standard penjagaan yang paling mapan dan apa yang boleh dilakukan secara besar-besaran dalam keadaan sumber yang terhad.

Selain itu, terdapat rawatan yang lebih mampu milik untuk diabetes, dengan kesan yang serupa dengan semaglutida  pada paras gula dalam darah dan risiko kardiovaskular.

WHO kini sedang berusaha pada garis panduan nasihat cepat mengenai kemungkinan penggunaan GLP-1 RAs, termasuk semaglutida, untuk rawatan obesiti pada orang dewasa dan sebagai sebahagian daripada model penjagaan yang lebih komprehensif.

Istilah GLP-1 RAs merujuk kepada agonis reseptor peptida-1 seperti glukagon, yang termasuk semaglutida, untuk kelas ubat yang digunakan untuk rawatan diabetes untuk menurunkan paras gula dalam darah dan menyokong penurunan berat badan.

Untuk melindungi diri mereka daripada ubat palsu dan kesannya yang berbahaya, pesakit yang menggunakan produk ini boleh mengambil tindakan seperti membeli ubat dengan preskripsi daripada doktor berlesen dan mengelak daripada membeli ubat daripada sumber yang tidak dikenali atau tidak disahkan, seperti yang mungkin terdapat dalam talian.

Orang ramai harus sentiasa memeriksa pembungkusan dan tarikh luput ubat apabila mereka membelinya, dan menggunakan produk tersebut seperti yang ditetapkan. 

Dalam kes semaglutida yang disuntik, pesakit harus memastikan ia disimpan dalam peti sejuk.

Semua pemberitahuan mengenai ubat palsu boleh dihantar kepada WHO melalui rapidalert@who.int.

Catat Ulasan

0 Ulasan