Canon, Taylor's Education Group Bantu Kanak-kanak Harungi Perubahan Semasa PKP




SHAH ALAM 3 April 2020 Wabak COVID-19 yang tersebar dengan begitu meluas telah mengakibatkan masyarakat di negara ini terpaksa menerima perubahan dalam rutin harian apabila sesi persekolahan, perniagaan dan majlis keraian telah diarahkan untuk ditunda.  

Sebagai langkah untuk menangani keadaan ini, Canon Marketing (Malaysia) Sdn Bhd telah bekerjsama dengan Taylor’s Education Group untuk menjalankan sebuah modul atas talian bertemakan kesejahteraan emosi bagi membantu kanak-kanak B40 dalam mengharungi perubahan ini.

Walaupun sesetengah keluarga telah bersiap sedia untuk mengharungi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan oleh kerajaan sejak 18 Mac, namun masih terdapat keluarga dalam kalangan B40 yang terjejas dan masih bergelut untuk memastikan keperluan asas harian keluarga mencukupi kerana ada dalam kalangan mereka yang kehilangan punca pendapatan akibat pelaksanaan PKP ini. 

Hasilnya, perubahan yang mendadak dalam rutin seharian keluarga pastinya sedikit-sebanyak mempengaruhi dan menjejaskan emosi kanak-kanak juga.

Kerjasama antara Canon dan Taylor’s kali ini bukanlah kali pertama. Ini merupakan lanjutan kejayaan kerjasama antara Canon dan Taylor’s pada Ogos 2019 yang telah memberi impak kepada 35 kanak-kanak daripada komuniti B40. 

Menyedari bahawa PKP akan memberi kesan kepada institusi kekeluargaan dalam komuniti B40, Canon sekali lagi telah menghulurkan bantuan melalui Taylor’s dan menyumbangkan barangan keperluan kepada 45 buah keluarga yang menetap di Program Perumahan Rakyat (PPR) kawasan Lembah Pantai, yang kini dikategorikan sebagai zon merah COVID-19.

“Kami amat bersimpati dengan kanak-kanak yang terpaksa mengharungi masa yang sukar seperti ini. 

"Kami sedar akan cabaran dan kesukaran mereka kerana kebanyakkan ibu bapa mereka merupakan peniaga kecil dan pendapatan mereka turut terjejas akibat PKP ini.” berkata Andrew Koh, Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Canon Marketing Malaysia.

Andrew berpendapat kerjasama yang terjalin antara Canon dengan Taylor’s adalah kerana Taylor’s telah mempunyai pengalaman membantu dan memberikan sokongan kepada komuniti B40 secara berterusan melalui program seperti program keusahawanan dan kesejahteraan emosi.  



Pada program kali ini, pihak HumanKind telah menyumbangkan modul seni ekspresif. Matlamat program ini adalah untuk membantu kanak-kanak untuk mengekpresikan dan berkongsikan perasaan mereka apabila terpaksa mengharungi perubahan rutin harian secara mendadak. 

Peserta hanya perlu menggunakan barangan yang terdapat di rumah mereka untuk membina wajah yang menggambarkan emosi semasa mereka. 

Kemudian, mereka perlu menyerahkan foto penyertaan mereka melalui aplikasi WhatsApp dan seterusnya orang ramai mengundi penyertaan kegemaran mereka menerusi pertandingan di Facebook.

“Setelah beberapa tahun kami menyokong kanak-kanak ini, kami berasa amat terkesan apabila melihat mereka bergelut dengan emosi untuk menghadapi perubahan mendadak ini. 

"Kami bersyukur melalui kerjasama kali kedua dengan pihak Canon ini, kami sekali lagi diberi peluang untuk menyokong kanak-kanak ini secara emosi dan membantu mereka menggunakan masa dengan produktif semasa berada di rumah. 

"Mereka telah menunjukkan kreativiti yang amat mengagumkan melalui penyertaan yang diterima" kata May Wong, Pengurus Komunikasi dan Tanggungjawab Sosial Korporat, Taylor’s Education Group.

Melalui pertandingan yang dianjurkan oleh Taylor’s dan Canon ini, seramai 5 orang kanak-kanak telah menerima barangan runcit dan alat tulis bernilai RM200 manakala sebanyak 40 penyertaan terbaik juga turut menerima ganjaran berupa barangan runcit dan alat tulis bernilai RM100 bagi setiap penyertaan.

"Ia adalah kali pertama saya menyertai pertandingan seperti ini, dan saya sangat gembira kerana ramai orang mengundi saya" kata Nur Qaireen Qisha bt Ahmad Shaidan dari PPR Pantai Ria, salah seorang daripada 5 orang pemenang utama. 

Apabila ditanya tentang ciptaannya, dia berkata “Ia mencabar, tetapi saya menggunakan naluri dan emosi saya bagi menghasilkan ‘’ekspresi wajah’’ untuk pertandingan ini. 

"Pada mulanya kelihatan agak lucu, tetapi akhirnya saya berpuas hati dengan “ekspresi wajah” yang dihasilkan. Saya sangat gembira apabila orang ramai juga suka dengan ekspresi tersebut dan mengundi saya! " kata kanak-kanak berusia 9 tahun itu.

Selain membantu komuniti, Canon percaya bahawa setiap foto yang terhasil pastinya mampu menyampaikan seribu satu kisah disebaliknya. 

Tambahan pula dengan inisiatif melalui kerjasama dengan pihak Taylor’s ini yang menggalakkan ekspresi emosi yang sihat di mana mudah-mudahan kanak-kanak ini dapat mengharungi perubahan ini dengan lebih baik.




Catat Ulasan

0 Ulasan