PRIHATIN
TAMBAHAN
PROGRAM
SUBSIDI UPAH
SISTEM
INSURANS PEKERJAAN (SIP), PERKESO
BIL.2/2020
| 7 APRIL 2020
1. Apakah Program Subsidi Upah?
• Subsidi Upah adalah bantuan kewangan yang dibayar kepada
majikan setiap perusahaan bagi setiap pekerja tempatan yang bergaji RM4,000 dan
ke bawah untuk tempoh 3 bulan sahaja.
• Tujuan
Program Subsidi Upah ialah untuk membantu majikan yang terkesan dari segi
ekonomi akibat COVID-19 supaya dapat meneruskan operasi syarikat serta
mengelakkan pekerja hilang pekerjaan dan punca pendapatan bagi semua
perusahaan.
2. Bilakah Program Subsidi Upah mula berkuatkuasa dan bila ia
berakhir?
• Program Subsidi Upah mula berkuat kuasa pada 1 April 2020.
• Tempoh Program Subsidi Upah adalah selama 3 bulan bermula 1
April 2020 atau mengikut bulan permohonan dikemukakan.
• Tarikh akhir
permohonan Program Subsidi Upah adalah pada 15 September 2020.
3. Apakah penambahbaikan Program Subsidi Upah yang diumumkan
pada 6 April 2020?
• Program
Subsidi Upah yang diumumkan pada 6 April 2020 adalah menggantikan Progam
Subsidi Upah yang telah diumumkan pada 27 Mac 2020. Penambahbaikan Program Subsidi Upah adalah seperti
di Jadual 1 berikut:
• Majikan atau perusahaan yang
mendaftar dan beroperasi pada atau selepas 1 Januari 2020;
• Majikan dan pekerja yang
belum berdaftar atau mencarum dengan PERKESO;
• Pekerja yang telah mendapat
bantuan kewangan Program Pengekalan Pekerjaan (ERP) pada bulan yang
sama;
• Pekerja yang bergaji bulanan
melebihi RM4,000;
• Pekerja yang telah
diberhentikan kerja;
• Pekerja sektor awam, badan
berkanun persekutuan dan negeri, semua badan berkanun yang diasingkan saraan,
Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan mereka yang bekerja sendiri (tidak mempunyai
majikan) termasuk freelancers; serta
• Pekerja asing dan pegawai
dagang (expatriate).
5. Bagi permohonan Program
Subsidi Upah, apakah dokumen yang diperlukan?
• Dokumen yang diperlukan untuk
permohonan Program Subsidi Upah ialah:
i. Senarai nama pekerja
(mengikut had kelayakan saiz perusahaan);
ii. Maklumat akaun bank majikan
(Salinan muka depan Penyata Bank sahaja);
iii. Maklumat Business
Registration Number (BRN) yang didaftarkan oleh majikan ketika pembukaan
akaun bank seperti di 5 (ii) di atas. Sila rujuk pihak bank;
iv. Salinan pendaftaran SSM /
ROS / ROB / pihak berkuasa Perkhidmatan Profesional, Saintifik atau Teknikal /
Lesen Perniagaan;
v. Akuan Pengisytiharan PSU50;
dan
vi. **Dokumen sokongan
seperti penyata kewangan atau laporan jualan yang telah disahkan oleh
pihak pengurusan atau lain-lain dokumen berkaitan.
**Nota: Dokumen sokongan
bagi perusahaan bersaiz 76 orang pekerja dan ke atas
6. Apakah yang dimaksudkan
dengan maklumat Business Registration Number (BRN) yang perlu diperolehi
daripada pihak bank?
• Maklumat Business
Registration Number (BRN) adalah maklumat nombor pendaftaran perniagaan
majikan yang didaftarkan oleh majikan ketika pembukaan akaun semasa syarikat di
bank.
• Majikan perlu mengisi Borang
BRN yang perlu dimuat turun dari capaian laman sesawang prihatin.perkeso.gov.my
dan memuat-naik kembali ke laman sesawang tersebut setelah ianya
dilengkapkan.
• Maklumat Akaun Bank dan BRN
syarikat seperti di atas diperlukan bagi tujuan pembayaran terus ke akaun
majikan secara Electronic Fund Transfer (EFT).
7. Apakah Akuan
Pengisytiharan PSU50?
• Akuan Pengisytiharan PSU50
ialah suatu dokumen pengesahan dan akujanji secara bertulis bahawa majikan
mengesahkan atau mengisytihar perkara-perkara yang terkandung di dalamnya
adalah benar dan betul bagi tujuan permohonan Program Subsidi Upah.
8. Kenapakah pekerja yang
bergaji RM4,000 ke atas tidak diliputi di bawah Program Subsidi Upah walaupun
membuat caruman bulanan PERKESO?
• Program Subsidi Upah adalah
peruntukan daripada Kerajaan yang disalurkan melalui Pakej Rangsangan Ekonomi
(PRIHATIN) untuk membantu majikan yang terkesan akibat krisis COVID-19 untuk
•
meneruskan
pengoperasian dan mengekalkan pekerja mereka. Program ini juga adalah untuk
lebih membantu pekerja dalam golongan B40 yang berpendapatan RM4,000 dan ke
bawah.
9. Bagi permohonan Program
Subsidi Upah bulan berikutnya, adakah majikan perlu mengemukakan permohonan
yang baru bagi tuntutan yang seterusnya?
• Majikan tidak perlu mengemukakan
permohonan Program Subsidi Upah yang baru bagi tuntutan kedua dan ketiga. Walau
bagaimanapun, majikan dikehendaki mengemaskini perubahan maklumat bagi tuntutan
kedua dan ketiga sekiranya berlaku apa-apa perubahan kepada status perniagaan
atau bilangan pekerja yang layak melalui sistem. Kegagalan majikan tidak
melaporkan perubahan tersebut boleh dikenakan tindakan undang-undang.
10. Bolehkah majikan yang
telah beroperasi sebelum 1 Januari 2020 tetapi tidak berdaftar dengan PERKESO
memohon Program Subsidi Upah?
• Boleh. Mana-mana majikan yang
ingin mengemukakan permohonan Program Subsidi Upah tetapi masih belum berdaftar
dengan PERKESO, hendaklah memenuhi syarat berikut:
i. Telah berdaftar dengan SSM,
PBT atau pihak berkuasa Perkhidmatan Profesional, Saintifik atau Teknikal
sebelum 1 Januari 2020
ii. Mempunyai
sekurang-kurangnya seorang pekerja
iii. Mendaftar dengan PERKESO
11. Bolehkah majikan yang
telah menerima ERP mengemukakan permohonan Program Subsidi Upah?
• Boleh. Majikan yang memenuhi
syarat-syarat permohonan Program Subsidi Upah yang telah ditetapkan seperti di Jadual
1 (Soalan 3) boleh mengemukakan permohonan walaupun telah menerima ERP
sebelum ini.
• Namun demikian, syarikat
tidak boleh membuat tuntutan Program Subsidi Upah bagi pekerja yang telah
menerima bantuan ERP pada bulan yang sama.
12. Bolehkah majikan memohon
semula Program Subsidi Upah yang terkini (6 April 2020) sekiranya majikan telah
memohon Program Subsidi Upah yang telah diumumkan sebelum ini (27 Mac 2020)?
• Boleh. Bagi majikan yang
telah mengemukakan permohonan Program Subsidi Upah yang selaras dengan
pengumuman pada 27 Mac 2020 DAN mempunyai pekerja melebihi 100 orang,
majikan kini boleh mengemukakan permohonan baru bagi baki pekerja dengan jumlah
had tidak melebihi 200 orang. Syarat-syarat permohonan adalah seperti di Jadual
1 (Soalan 3).
13. Bagaimanakah perusahaan
yang bersaiz 76 orang pekerja dan ke atas hendak membuktikan kadar penurunan
pendapatan atau jualan sebanyak 50% atau lebih?
• Majikan boleh membuktikan
penurunan sebanyak 50% atau lebih dengan dokumen sokongan yang menunjukkan
hasil jumlah jualan atau pendapatan pada bulan Januari 2020 berbanding
bulan-bulan berikutnya.
14. Syarikat saya mempunyai
pelbagai Jabatan/ Bahagian/ Cawangan/ Unit. Bolehkah saya memilih sebahagian
pekerja sahaja daripada Jabatan/ Bahagian/ Cawangan/ Unit yang tertentu untuk
permohonan Program Subsidi Upah?
• Boleh. Majikan boleh memilih
mana-mana pekerja tempatan yang bergaji RM4,000 dan ke bawah untuk mendapat
subsidi upah tersebut.
15. Sekiranya majikan
mengemukakan permohonan Program Subsidi Upah pada bulan Jun, adakah subsidi
upah akan dibayar dari bulan April (backdated) atau bermula pada bulan
Jun?
• Subsidi upah akan dibayar
mulai dari bulan permohonan dikemukakan dan tiada pembayaran bulanan ke
belakang (backdated).
16. Sekiranya saya tidak
mengemukakan permohonan Program Subsidi Upah, adakah saya boleh memberhentikan
pekerja saya pada bila–bila masa?
• Boleh. Walau bagaimanapun,
mana-mana majikan yang ingin memberhentikan pekerja adalah tertakluk di bawah
semua Peraturan dan Undang-Undang Perburuhan di Malaysia seperti Akta Kerja
1955 dan Akta Perhubungan Perusahaan 1967.
17. Salah satu syarat
kelayakan bagi Program Subsidi Upah ialah majikan perlu mengekalkan pekerja
selama 6 bulan. Sekiranya terdapat pekerja yang berhenti secara sukarela dengan
majikan dan menerima subsidi upah sebelum ini, adakah majikan perlu
mengemukakan permohonan yang baru?
• Tidak. Sekiranya
pemberhentian sukarela pekerja berlaku dalam tempoh 3 bulan pertama Program
Subsidi Upah, majikan hanya perlu mengemaskini maklumat pekerja mengikut
kelayakan di sistem. Kegagalan majikan tidak melaporkan perubahan tersebut
boleh dikenakan tindakan undang-undang.
18. Adakah pekerja saya
mempunyai hak untuk mengemukakan permohonan Program Subsidi Upah bagi diri
sendiri?
• Tidak. Semua permohonan
Program Subsidi Upah mestilah dikemukakan oleh majikan.
19. Bagaimanakah majikan
akan dapat mengetahui sama ada permohonan subsidi upah telah diluluskan atau
ditolak?
• Majikan akan dimaklumkan
status permohonan sama ada diluluskan atau ditolak melalui emel.
• Senarai nama majikan yang
diluluskan permohonan Program Subsidi Upah juga akan dipaparkan di laman web
PERKESO
https://eiscentre.perkeso.gov.my/
termasuk bilangan pekerja yang
diluluskan.
20. Apakah tafsiran gaji
atau pendapatan RM4,000 ke bawah yang dimaksudkan bagi permohonan Program
Subsidi Upah ini?
• Tafsiran gaji atau pendapatan
adalah mengikut tafsiran gaji di bawah Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969
[Akta 4]. Semua pembayaran berbentuk wang kepada pekerja dianggap sebagai gaji
seperti Gaji pokok / Kerja lebih masa / Komisen / Bayaran-bayaran sewaktu cuti
tahunan, sakit, bersalin, rehat, kelepasan am dan sebagainya / Elaun-elaun
insentif, kelakuan baik, sara hidup dan sebagainya / Caj perkhidmatan (Service
Charge).
21. Bagaimanakah cara untuk
saya membayar gaji kepada pekerja saya, sekiranya menyertai Program Subsidi
Upah?
• Majikan hendaklah membayar
gaji pekerja seperti biasa dengan kadar yang sama dan kemudian mengemukakan
permohonan Program Subsidi Upah kepada PERKESO. Bantuan subsidi upah yang
diterima dari PERKESO adalah bantuan kewangan kepada majikan. Bayaran caruman
PERKESO dan SIP adalah wajib diteruskan berdasarkan gaji sebenar pekerja.
22. Sekiranya seorang
pekerja bekerja dengan Syarikat A dan Syarikat B dan mencarum kepada PERKESO,
adakah kedua-dua syarikat layak untuk memohon Program Subsidi Upah?
• Ya. Kedua-dua syarikat layak
untuk memohon Program Subsidi Upah bagi pekerja yang sama selagi mematuhi
syarat-syarat kelayakan seperti di Jadual 1 (Soalan 3).
23. Syarikat saya mempunyai
pekerja warganegara Malaysia dan juga pekerja bukan warganegara tetapi belum mendaftar
dengan PERKESO. Bolehkah saya mendaftar dengan PERKESO dan memohon Program
Subsidi Upah bagi pihak pekerja warganegara Malaysia sahaja?
• Boleh. Majikan perlu
mendaftar atau mencarum terlebih dahulu dengan PERKESO sebelum mengemukakan
permohonan Program Subsidi Upah. Permohonan ini hanya layak untuk pekerja
warganegara Malaysia sahaja. Majikan juga perlu mengisytihar jumlah bilangan
pekerja warganegara Malaysia dan pekerja bukan warganegara**.
**Nota: Definisi Saiz
Perusahaan adalah berdasarkan jumlah bilangan pekerja warganegara Malaysia DAN
bukan warganegara
24. Apakah perbezaan antara
SIP, Program ERP dan Program Subsidi Upah?
Sebarang pertanyaan lanjut
boleh menghubungi Pegawai Perkhidmatan Pelanggan PERKESO di talian 03-4264 5555
/ 03-8091 5100 / 1-300-22-8000 atau emel kepada perkeso@perkeso.gov.my
-------------------------------------------------------------
JABATAN KESELAMATAN DAN
KESIHATAN PEKERJAAN (JKKP)
25. Sijil kompetensi saya
sebagai AGTES tamat semasa tempoh PKP dan saya tidak dapat memperbaharui sijil
tersebut?
AGTES yang tamat tempoh sah
laku sijil kompetensinya semasa tempoh PKP adalah dianggap dilanjutkan secara
automatik sehingga 90 hari daripada tarikh akhir PKP. Walaubagaimanapun, AGTES
perlu memaklumkan kepada pihak JKKP untuk tujuan rekod.
26. Bagaimana untuk saya
maklumkan notifikasi di atas kepada JKKP?
Bagi notifikasi kepada JKKP,
AGTES dikehendaki untuk mengisi maklumat berkaitan di dalam Google Form yang
boleh dicapai melalui pautan https://forms.gle/fgd6hxQXKE6gvoEE6 .
27. Selepas tamat tempoh
PKP, adakah AGTES boleh meneruskan kerja saya?
AGTES yang tamat tempoh sah
sijilnya dalam tempoh PKP, dibenarkan meneruskan aktiviti kerja selama 90 hari
sahaja selepas tamat tempoh PKP. Pada masa yang sama, AGTES dikehendaki
mengemukakan permohonan pembaharuan pendaftaran melalui sistem MyKKP.
28. Adakah AGTES yang telah
tamat tempoh pendaftaran sebelum tempoh PKP dibenarkan menjalankan kerja?
Tidak dibenarkan. Lanjutan secara
automatik ini hanya untuk AGTES yang tarikh sijil pendaftarannya tamat semasa
tempoh PKP sahaja.
29. Kursus refresher AGTES
tidak dapat dihadiri atau dibatalkan kerana PKP. Adakah pembaharuan OYK AGTES
boleh dibuat tanpa sijil kursus refresher?
Tidak boleh. AGTES perlu
mendapatkan sijil kursus refresher AGTES terlebih dahulu sebelum membuat
permohonan pembaharuan.
30. Kad Perakuan AESP saya
tamat semasa tempoh PKP dan saya tidak dapat hadiri kursus refresher AESP.
Kad Perakuan AESP yang tamat
tempoh sah semasa tempoh PKP adalah dianggap dilanjutkan secara automatik
sehingga 90 hari daripada tarikh akhir PKP.
31. Bagi AESP, adakah saya
perlu maklumkan kepada JKKP?
Tidak perlu. Majikan
bertanggungjawab memastikan pematuhan program masuk ruang terkurung yang
ditetapkan di bawah Tataamalan Industri Bekerja Selamat di Dalam Ruang
Terkurung 2010 dipenuhi sebelum memberi kebenaran kepada AESP menjalankan
kerja.
32. Adakah Pusat Pengajar
(AESP/AGTES) boleh menjalankan latihan sepanjang tempoh PKP?
Tidak dibenarkan. Pusat
Pengajar tidak termasuk dalam senarai Perkhidmatan Perlu (Essential Services)
dibawah perlaksanaan PKP.
33. Kelulusan Pusat Pengajar
(AESP/AGTES) yang dikendalikan oleh syarikat saya tamat semasa tempoh PKP. Apa
yang perlu saya lakukan?
Pusat Pengajar (AESP/AGTES)
boleh mengemukakan permohonan pembaharuan melalui emel kepada Bahagian Higien
Industri dan Ergonomik (BHIE), JKKP.
34. Untuk pertanyaan lanjut,
dengan siapa saya boleh berhubung berkaitan perkhidmatan JKKP?
Sebarang pertanyaan lanjut
boleh dibuat menerusi e-mel: projkkp@mohr.gov.my
35. Adakah perkhidmatan
helpdesk SKUD beroperasi?
Perkhidmatan helpdesk SKUD
beroperasi seperti biasa melalui telefon, e-mel dan laman web (8.00 pagi – 5.00
petang).
Tel: 03 8886 5353
Email: skudsupport@mohr.gov.my
Laman web: skud.dosh.gov.my:88
36. Adakah COVID-19
merupakan penyakit pekerjaan yang perlu dilaporkan kepada Jabatan Keselamatan
dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP)?
Berdasarkan Peraturan-Peraturan
Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (Pemberitahuan Mengenai Kemalangan,
Kejadian Berbahaya, Keracunan Pekerjaan Dan Penyakit Pekerjaan) 2004 (NADOPOD),
COVID-19 boleh dikategorikan sebagai penyakit pekerjaan sebagaimana dinyatakan
dalam Item 7, Jadual 3.
Pekerjaan yang termasuk dalam
Item 7, Jadual 3 adalah bekerja dengan aktiviti melibatkan pendedahan secara
langsung kepada virus COVID-19. Contoh pekerjaan dalam kategori ini termasuklah:
doktor, jururawat, pekerja makmal dan penyelidik.
Sehubungan dengan itu majikan
dan pengamal perubatan wajib melaporkan kepada JKKP kes penyakit COVID-19 yang
berlaku di kalangan pekerja yang bekerja dengan aktiviti kerja yang melibatkan
pendedahan secara langsung kepada virus COVID-19. Pelaporan hendaklah dibuat
secara atas talian menerusi pautan berikut: http://ejkkp7.dosh.gov.my/ejkkp7
37. Pekerja A dan Pekerja B
merupakan operator pengeluaran di sebuah kilang elektronik. Pekerja A telah
dijangkati COVID-19 berpunca daripada pendedahan di luar tempat kerja. Pekerja
B pula telah mendapat jangkitan berpunca daripada pekerja A melalui interaksi
di tempat kerja. Adakah kedua-dua kes ini merupakan penyakit pekerjaan?
Kedua-dua kes tersebut bukan merupakan
penyakit pekerjaan di bawah Peraturan NADOPOD kerana skop kerja mereka tidak
melibatkan pendedahan secara langsung kepada virus COVID-19.
38. Apakah status
pemeriksaan ulangan kilang yang tarikhnya jatuh dalam tempoh Perintah Kawalan
Pergerakan (PKP) ATAU jentera berperakuan yang tarikh sah laku sijil perakuan
kelayakannya (CF) tamat sepanjang tempoh PKP?
a) Selaras dengan PKP yang
bermula 18 Mac 2020, pemeriksaan ulangan kilang ATAU jentera berperakuan
kelayakan dalam kategori tersebut adalah DITANGGUHKAN sehingga 3 bulan daripada
tarikh pemeriksaan ulangan kilang dan tarikh tamat sah laku sijil perakuan
jentera berkenaan.
Penangguhan pemeriksaan ulangan
ini dibuat berdasarkan peruntukan Peraturan 15(1), Peraturan – Peraturan
(Pemberitahuan, Sijil Perakuan Kelayakan dan Pemeriksaan) Kilang dan Jentera
1970.
ATAU
b) Pengarah Bahagian / Negeri
boleh membenarkan pemeriksaan berkanun dijalankan atas sebab – sebab
keselamatan yang kritikal, tetapi masih tertakluk kepada arahan terkini Majlis
Keselamatan Negara.
39. Bagaimana kaedah
pelaksanaan pembentangan laporan, temuduga atau verifikasi Orang Yang Kompeten
(OYK) pada tempoh PKP?
Bagi kompetensi berikut:
• Pengapit CHRA
• Penaksir IAQ
• Juruteknik Higien 1
• Juruteknik Higien 2
• Pegawai Keselamatan dan
Kesihatan (SHO)
• Penaksir Risiko Bising
Pemohon akan diberikan 2
pilihan:
Pilihan 1: Kaedah pembentangan
laporan, temuduga atau verifikasi menggunakan kaedah alternatif yang sesuai
seperti telesidang atau temubual menerusi telefon dalam tempoh PKP.
Pilihan 2 : Sekiranya kaedah
Pilihan 1 tidak dapat dilaksanakan sepanjang tempoh PKP, sesi pembentangan
laporan, temuduga atau verifikasi akan dijadualkan semula selepas tamat tempoh
PKP.
Bagi
kompetensi selain yang dinyatakan, akan ditangguhkan ke satu tarikh yang akan
dimaklumkan kemudian.
0 Ulasan