Parti Urimai kesal RoS tolak permohonan pendaftaran

United Rights of Malaysian Party (Urimai) kesal dengan keputusan Pendaftar Pertubuhan (RoS) menolak permohonan pendaftarannya awal bulan ini.

Setiausaha Jawatankuasa Penaja Urimai, Satees Muniandy mendakwa, permohonan pendaftaran parti itu tidak seharusnya ditolak kerana mereka tidak menyokong Kerajaan Madani. 

Menurut beliau, pendaftaran sesebuah parti politik adalah satu kebebasan yang dijamin oleh Artikel 10(1)(c) Perlembagaan Persekutuan. 

"Kebebasan ini bukan eksklusif kepada pihak-pihak yang menyokong kerajaan sahaja, malah harus terpakai kepada semua rakyat Malaysia," katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Dalam perkembangan sama, Satees memberitahu, beliau telah mengemukakan rayuan rasmi kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail melalui Setiausaha Bahagian, Bahagian Pendaftaran Negara dan Pertubuhan, Kementerian Dalam Negeri, terhadap keputusan Pendaftar Pertubuhan itu.

Beliau berkata, rayuan itu telah dikemukakan selaras dengan undang-undang di mana mana-mana pertubuhan yang telah ditolak permohonan pendaftarannya, haruslah membuat rayuan kepada Menteri Dalam Negeri dalam tempoh 30 hari.

"Jawatankuasa Penaja Urimai berpendapat bahawa, kami harus mengambil semua langkah yang ada dalam undang-undang, sebelum membawa perkara ini ke mahkamah. 

"Maka, satu rayuan telah pun dikemukakan kepada Menteri, supaya permohonan kami ini diluluskan dengan segera," jelasnya.

Satees juga telah mengingatkan kepada Saifuddin mengenai kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa beliau menjadi Ketua Pembangkang, di mana penolakan permohonan pendaftaran parti politik oleh Pendaftar Pertubuhan semasa pentadbiran lalu, dilabelkan sebagai “serangan ke atas demokrasi Malaysia". 


Tambah beliau, Urimai percaya bahawa pentadbiran yang dipimpin oleh Anwar tidak akan menggunakan taktik sama yang pernah dikritiknya sebelum ini untuk menafikan pendaftaran parti itu.


"Kami harap Kerajaan Madani ini, khususnya Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail akan menghormati keluhuran perlembagaan dan meluluskan permohonan pendaftaran kami, tanpa sebarang alasan yang lemah," ujarnya.





உறிமை

உறிமை சமூகத்தின் அரசியல் கட்சி

urimaiparty.hq@gmail.com | 016 438 4767 | 019 412 3397

கடட அறிவிக்கை

இம்மாத தொடக்கத்தில், உறிமை கட்சியின் பதிவு விண்ணப்பத்தை நிராகரித்த சங்கத்தின் பதிவாளரின் முடிவை மறுபரிசீலனை செய்ய வேண்டும் என்று மந்திரி மெய்ல் மூலமாகவும், கடந்த வெள்ளிக்கிழமை (19 ஜூலை 2024) அன்று, உள்துறை மந்திரி அலுவலத்தில் நேரில் முறையிட்டேன். உறிமை கட்சியின் இடைக்கால செயலாளர் என்று தெரிவித்தேன்.

பதிவு நிராகரிக்கப்பட்ட எதற்கானாலும், 30 நாடக்குள், உள்துறை மந்திரி அலுவலத்தில் முறையிட வேண்டும். இந்த சட்டத்தின் அடிப்படையில், உள்துறை மந்திரியிடம் முறையிடுகின்றோம். எமது உரிமைகளுக்காக சரியான சட்ட நடவடிக்கைகளை மேற்கொள்ள உள்ளோம். இதனை மகிழ்ச்சியுடன் தெரிவித்துக் கொள்கின்றேன். பதிவு நிராகரிப்பு காரணங்களை நாங்கள் கேள்வி கேட்கவில்லை. ஆனால் எமது கருத்தை உள்துறை மந்திரியிடம் தெளிவாக விளக்கியுள்ளோம். எமது கட்சியின் பதிவு விண்ணப்பத்தை உடனடியாக ஏற்றுக்கொள்ளவேண்டும் என்று நாங்கள் நம்புகின்றோம். 

நாங்கள் குறிபிடித்துள்ள விஷயங்களை கடந்து காலங்களில் தாங்கள் எதிர்த்து, விமர்சித்த முறைகளை கொண்டே எங்கள் கட்சியின் பதிவு நிராகரிப்பு பத்திரத்தைதலைமையிலான அரச நிராகரிக்கும் என்றே நாங்கள் நம்புகின்றோம். (https://www.suarakeadilan.my/post/pendaftaran-parti-muda-ditolak-satu-campur-tangan-politik-serangan-terhadap-demokrasi) கடந்து காலங்களில் தாங்கள் எதிர்த்து, விமர்சித்த முறைகளை கொண்டே எங்கள் கட்சியின் பதிவு நிராகரிப்பு பத்திரத்தைதலைமையிலான அரச நிராகரிக்கும் என்றே நாங்கள் நம்புகின்றோம். (https://www.suarakeadilan.my/post/anwar-anggap-ros-diperalat-nafikan-pendaftaran-parti-pejuang-muda)

மடானி அரசாங்கத்தை நாங்கள் எதிர்க்கிறோம் என்றதற்காக எங்கள் கட்சியின் பதிவு நிராகரிக்க கூடாது. கட்சியின் பதிவென்றால், நாட்டின் அரசியலமைப்பு சட்டத்தின் 10(1)(c) யின் அடிப்படையில், (பதிவென்றால், 10 (1)(c) சட்டத்தின் அடிப்படையில், அரசியலமைப்புசட்டத்தின் உரிமை) இந்த உரிமை அனைவருக்கும் உண்டு; அரசாங்கத்தை ஆதரிக்கும் மக்களுக்கு மட்டும் உரிமை இல்லை; அரசியலமைப்பின் உரிமை அனைவருக்கும் பொருந்தும் என்றவாறு சட்டபூர்வமாக பதிவு செய்யவேண்டும்.

ஆகவே, இந்த மடானி அரசாங்கம், குறிப்பாக உள்துறை அமைச்சர் பதுக்கூர் சைபுடின் நசுடின் இஸ்மாயில், நாட்டின் அரசியலமைப்பு சட்டத்தை மதித்து, உரிமை கட்சியின் பதிவினை உடனே ஏற்றிட வேண்டும் என்று நாங்கள் எதிர்பார்க்கின்றோம்.

சத்தியஸ் முனியாண்டி

செயலாளர் - உறிமை கட்சியின் இடைக்கால செயல குழு

22 ஜூலை 2024

Catat Ulasan

0 Ulasan